Ptui

30 augustus 2018 - Ptuj, Slovenië

Na een flinke fietstocht langs de zuidzijde van de Drava komen we aan bij het prachtig gelegen stadje Ptuj. Het is de oudste stad van Slovenië, gesticht door de Romeinen in 69. Hoog boven de rivier ligt het kasteel van Ptuj. Door de middeleeuwse straatjes klimmen we naar boven en genieten van het uitzicht over het mooie oude stadje en de rivier. Carla en Anneke gaan langs de noordzijde terug fietsen, ik besluit met de trein terug te gaan. Dat geeft mij de tijd om het kasteel van binnen te bekijken. Naast de woonvertrekken is er een erg leuke verzameling muziek instrumenten; een kleine maar erg mooie verzameling van traditionele, naïeve glasschilderkunst en een heuse optocht van "kurent kostuums", afschrikwekkende figuren in schapenvellen die op vastenavond de boel op stelten zetten. Nog tijd voor een terrasje in de zon, dan op naar de trein . Wat met de zware e-bike nog best een heel gedoe is. Maar ook nu zijn er helpende handen. Slovenen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Op de camping, in het verkeer, de winkels, op straat ..heel prettig! Moe, voldaan, wat stijf van leden buigen we ons 's avonds nog over de kaart en zoeken een mooie camping en route naar de volgende plaats; Luce in de Karawanken.