Bled en Radovljica

6 september 2018 - Lesce, Slovenië

Op de fiets naar Bled, een paar kilometer slechts, en dan rijden we op het meer af dat inderdaad heel mooi is ...maar ook heel erg druk en lawaaierig door een enorme groep Harley rijders. We vluchten het wandelpad rond het meer op en fietsen/ lopen het hele meer rond. Het water is prachtig helder en de klokken van het Maria Hemelvaartkerkje op een heuvel in het meer klinken over het water. Maar ons kan het niet zo bekoren, te toeristisch. We rijden terug en een stukje door naar het stadje Radovljica. Het heeft een mooie, oude kern met  laatgotische beschilderde huizen en een mooie hallenkerk. In het stadskasteel bezoeken we het museum van de bijenteelt. Vooral leuk om de oude beschilderde bijenkastpanelen te zien die echt een heel kenmerkende volkstraditie zijn van de Slovenen. Je ziet ze overal, maar niet meer origineel en hier is een hele verzameling.

1. Peter en Ria:
    6 september 2018
    Oh, ik herken die tegenvaller van héél veel luidruchtige motoren op je pad, zó zonde. Rond het meer is dan beter. Naar die panelen ben ik wel nieuwsgierig, maar ik zie steed mooie foto's dus ik wacht rustig af. Mooie reis Fieke.
  2. Beatrijs timmerman:
    6 september 2018
    elke dag wat nieuws, elke dag wat anders. Prachtige natuur, mooie steden in allerlei stijlen, wat zul jij genieten! Hoe gaat het eigenlijk met je benen, kom je met ballon-kuiten terug?
    Beatrijs
  3. Marijke:
    6 september 2018
    Een paar jaar terug ben ik ook het hele meertje rondgelopen. Ook heb ik toen het kasteeltje hoog gelegen aan het meertje bezocht. Daar waren een paar oude ambachten zoals munten slaan en een hele ouderwetse drukkerij met een grote handbediende drukpers en prachtig papier. Was erg leuk. Fijn hoor dat je in die omgeving bent.
  4. Anita:
    7 september 2018
    ware kunstwerkjes die panelen.. prachtig... hoop dat de digitale ontwikkeling deze ambachten niet laat verdwijnen. nog veel plezier en genot daar.
  5. Lucie Brouwers:
    7 september 2018
    Bah, geluidsvervuiling die motoren en toeristen! Jammer, wel mooie foto's. Ik geniet mee.