Je hebt bergen en Meteora 10-13mei

14 mei 2019 - Korfoe, Griekenland

Ik heb een stoere route over de oude weg naar Trikala uitgezocht....de eerste twee uur verdwaal ik hopeloos in smalle, bochtige en voor een deel ongeasfalteerde wegen. Mijn eigen fout. Ik begin op nieuw. De route is inderdaad mooi over de ‘30’ maar halverwege geeft de navigatie en de borden aan dat ik toch via Trikala verder moet. Ook al  probeer ik dan met behulp van de kaart mijn eigen route te volgen. Het lukt niet en ik geef het na 7 uur bochten rijden op. De kleine camping aan het eind van het dorp Kastraki ligt tegen de prachtige  rotsformaties van  Meteora aan en ik fiets een stuk de weg op voor een eerste indruk. Het is fascinerend mooi! Tientallen stenen torens die doorerosie zijn gepolijst omdat dit gesteente harder is dan het omliggende Pindosgebergte. Op de soms wel 300 meter hoge rotspieken vestigden zich al vanaf  de 11e eeuw monniken. Dichter bij God kun je niet komen...en het is monnikenwerk geweest om bouwmateriaal naar boven te takelen en de kloosters te bouwen op die rotspieken. Nu zijn er nog zes kloosters te bezoeken middels vaste trappen, deels uitgehakt uit de rotsen. Zaterdag is het stralend weer en klauter ik met fiets en te voet naar vier van de kloosters, zondagochtend nummer vijf. Het voegt niets meer toe maar het is zo’n bijzonder landschap...

Ik rijd dan via Metsovo naar Ioaninna. Opnieuw in gevecht met de borden, de snelweg en de oude weg. De hoge Katrapas (1700m),  sneeuw op de bergen en een lucht die steeds dreigender wordt. Ik rijd door het bergdorp Metsovo  dat overspoeld is met busladingen dagjesmensen.  Het ligt er ook echt fantastisch maar ik kan nergens mijn Auto kwijt en rijd door naar Ioannina, hoofdstad van Epirus. Mooie camping aan het grote Pamvotismeer in de stad. Tussen de buien door fiets ik naar het Kastro, de citadel op het schiereiland in het meer. Erg leuk om door de kleine straatjes te dwalen in het ommuurde deel met oude Ottomaanse huizen. Het zilversmidmuseum is nog open en is erg informatief. Terug op de boulevard is het een gezellige drukte. Echt een levendige universiteitsstad met veel jongeren die lopen te flaneren en iets drinken bij de ontelbare cafés. Ik sluit mij aan bij de oudere dames inde taartjeswinkel. In de avond is het noodweer en het stormt. Ook de volgende dag is het grijs. Ik neem de boot bij Igoumenitsa naar Lefkimi op het eiland Korfu en rijd naar mijn vriendin, oud-collega van de OSB, Willy. Zij heeft samen met haar dochter een  mooi huisje gekocht in de natuur. Ik slaap heerlijk in een breed bed, de was is gedaan. We kletsen heel wat bij.

Ik blijf hier een aantal dagen, relaxen.

1. Anja:
    14 mei 2019
    Weer mooie verhalen en nu even in een lekker breed bed! Groetjes van Anja
  2. Ria:
    15 mei 2019
    Wat een fantastische en afwisselende reis heb je weer. Het lijkt wel of je ook overal kennissen hebt om eens even bij te praten. Echte globetrotter. Spectaculaire foto's
  3. Corrie van der Wijden:
    15 mei 2019
    Wat een belevenis zo te dwalen op onverharde wegen, dat zijn spannende momenten. Meteoor blijft indrukwekkend je hebt er velen bezocht. De foto's zijn prachtig. Geniet even samen met je vriendin altijd leuk om elkaar weer te zien👍
  4. Peter van Putten:
    15 mei 2019
    Mooi reisverhaal Fiek ! Doe de groeten aan Willy.
  5. Anita:
    15 mei 2019
    chapeau petje af hoor... velen van ons verlangen naar het uitzicht maar hebben niet de moed om zo te rijden als jij... geniet nog heerlijk dan doen wij dat hier ook van je verhalen en foto's ciaoooo
  6. Renée:
    Hoi Fieke,
    Wij zijn nu in Delphi .
    Hebben ook de Meteora kloosters bekeken.. het was zéér indrukwekkend !
    Goede reis en groeten van ons!👋👋
  7. Jan Kompier:
    15 mei 2019
    Fieke de laatste zin van slapen in een lekker breed bed dat doet een vermoeide reiziger goed vooral na dat bijkletsen met een glaasje !
  8. Marieke:
    16 mei 2019
    Indrukwekkende (dwaal)tocht en foto's!
    Fijn om dan uiteindelijk bij een vriendin in een leuk huisje in de natuur aan te komen... met zo'n heerlijk breed bed...
  9. Toos Verbogt:
    17 mei 2019
    Wat een lef om in je eentje zulke alternatieve routes te durven rijden; maar wat een spectaculaire plaatjes!
    Ben wel (een beetje) jaloers hoor. Geniet nog lekker de komende weken.
  10. Lia:
    17 mei 2019
    Het is en blijft jaloersmakend hoe jij reist. Zoveel prachtige dingen ziet en meemaakt. Die Meteora, kloosters, natuuurschoon, ontmoetingen etc. Geweldig! Nu even pas op de plaats bij Willy op Corfu. Blijf genieten Fieke. (Begin je al wel beetje te missen hoor) lfs Lia 💛😘
  11. Lucie Brouwers:
    17 mei 2019
    Schitterende foto's! Jammer van zo'n eigenwijze navigatie.
  12. Ria Eising:
    20 mei 2019
    Wat een enerverende reis. Je ziet wel heel veel moois. Goede reis verder.
  13. Marijke:
    21 mei 2019