Langs de Adriatische kust deel 2

1 juni 2019 - Rakovica, Kroatië

Ik drukte op de knop 'publiceren'  in plaats van 'opslaan'  want ik was nog lang niet klaar ...

Dubrovnik dus. Prachtige oude stad, mooi gerestaureerd ( de laatste oorlog heeft aanzienlijk veel schade aangebracht) . Heerlijk om te verdwalen in de nauwe steegjes en van die mooie doorkijkjes te krijgen. Maar het is ook een aanslag op mijn knieën en ik heb dus niet de hele muur belopen. De Game of Thrones fans lopen daar natuurlijk wel.😏

Hier en in  alle oude stadjes met hun strategische havens langs de kust is de Venetiaanse geschiedenis voelbaar en zichtbaar. Daarin lijken ze ook op elkaar. Dubrovnik is uniek omdat het zo groot en massief ommuurd is.

Ik trek weer verder, het weer is mooi en dan krijg je inderdaad van die prachtige vergezichten over de zee, de talloze eilanden en prachtige baaien. Ik vind een fijne rustige camping aan de " Mastraki Riviera". Maar ja, het weer hè ... Ik heb de boulevard naar links en naar rechts afgelopen, het kerkje bekeken, zitten lezen in de zon. Toen het begon te regenen ben ik weer verder gereden. Trogir werd de volgende bestemming. Prachtige 13e eeuwse kathedraal met een ontroerende, menselijke Eva in het portaal. Een mooi havenfront, middeleeuws stratenpatroon en een intiem plein. De foto's spreken wel voor zich. Vandaag weer ( in de stromende regen) verder gereden naar Zadar. Daar was het droog en heb ik gewandeld, naar het waterorgel geluisterd.  Het is vanaf de waterkant te zien en te horen. In 2005 werd een leidingsysteem gebouwd in de trede van de dijk die, onder invloed van zeegolven, zeer melodische en aangename geluiden produceert.

Zadar is ook weer een onneembare vesting, die werd opgericht door de Venetianen, en meer dan driehonderd jaar diende om de invasie van de Turkse troepen te weerstaan. WOII heeft aanzienlijk schade aangericht in de oude stad, maar dat geeft ook wat lucht aan een aantal mooie gebouwen/kerken.

Maar mijn hoofd is vol. Ik wil alleen nog maar natuur om me heen!

1. Florens van der Voorn:
    1 juni 2019
    Goed weer voor een zeer toepasselijk waterorgel!
  2. Mariëtte:
    2 juni 2019
    Leuk de foto's van Dubrovnik, wij hebben daar met veel plezier rondgekeken, maar wel in de zon. Ik hoop dat je gauw beter weer krijgt.
  3. Corrie van der Wijden:
    2 juni 2019
    Fieke, wat spijtig van het weer ook wij hebben het niet getroffen met de zon ziet alles er mooier uit. Je bent al weer snel op de terugreis en zo te zien neem je ook weinig momenten om de rust te nemen? Zal ook wel door de weer omstandigheden komen. Hier in NL is het even mooi weer ik hoop dat dit nu ook bij jouw het geval is. Geniet nog van de mooie kust die is prachtig in Kroatië.
    Groetjes Henk en Corrie
  4. Fieke:
    2 juni 2019
    Ik ben wat eerder vertrokken😉 en wil op 11 juni in Berlijn zijn. Door het slechte weer en vaak lelijke overnachtingsplekken nodigt het niet uit om een dagje uit te rusten. Dat begint me nu ook op te breken. Maar vandaag is het droog en schijnt de zon regelmatig. Ik heb dus een luie dag!
  5. Corrie van der Wijden:
    2 juni 2019
    Ik zag het op de app van Griekenland dat je nu gelukkig mooi weer hebt. Ik zie je melding als ik weer op jouw site inlog.

Goede reis verder en rustig aan.
  6. Jan Kompier:
    2 juni 2019
    Fieke, ik geniet mee van jouw verhaal langs de kust vanaf Dubrovnik die heb ik nog voor alle oorlogen bereisd en bekeken in de tijd van Tito. Alleen het weer is niet naar het zin. Heb je gedacht aan een worst voor Clara? Goede reis verder met zon en geen last meer van je knieën.
  7. Anita:
    memory lane... blijft prachtig
  8. Monic van laar:
    3 juni 2019
    Mooi mooi mooi!! Maar fiek vakantie is ook om soms een beetje uit te rusten🤔
    Zoek die natuur maar snel op!! Xx
  9. Anja:
    3 juni 2019
    Ai.. klinkt herkenbaar. Ook wij trekken bijna dagelijks verder omdat het weer niet uitnodigt te blijven staan. Hier een dag mooi, dan weer dag regen. Evengoed genieten we. Voor jou komt het bestendige weer ook nog wel. Geniet!
  10. Ria:
    4 juni 2019
    Jammer van de regen, maar op de foto's zie ik toch een schilderachtige schoonheid. Ik ken het gevoel om te willen vluchten van alles wat gezien 'moet' worden. Alleen de rust van de natuur kan dan nog helpen.
  11. Ria:
    4 juni 2019
    Ik ben op Youtube even naar het orgel gaan luisteren, héél bijzonder. Jammer van de regen, maar ik zie wel schilderachtige foto's.
  12. Lucie Brouwers:
    4 juni 2019
    Tijd om rust en natuur op te zoeken?
  13. Fieke:
    4 juni 2019
    Inderdaad! Ik sta inmiddels aan de Soça in Slovenië. Wandelen, fietsen, genieten, rust.
  14. Lia:
    6 juni 2019
    Je weet, ik geniet/reis mee met je verhalen en foto's! Het grootste gedeelte zit er al weer voor je op. Ik ga dat waterorgel ook eens beluisteren. Lfs Lia 😘