Pauze op Korfu (13-18mei) en het hoogtepunt in de Zagoria (19-23mei)

22 mei 2019 - Elafotopos, Griekenland

Het weer blijft wisselvallig, zeker geen strandweer. Willy rijdt mij langs de mooiste wegen en dorpjes in de kop van Korfu met veel plekjes en mensen die Willy kent en waar even wordt aangelegd. We eindigen in het restaurant van de ‘buurjongens’ in Temploni. De dag daarop op de plaats rust en vrijdag slenter ik door de oude stad van Korfu en herken niets. Ik kan gerust vakanties van vroeger weer over doen😀 De oude stad van Korfu is heerlijk om doorheen te dwalen. De hoge Venetiaanse huizen, smalle steegjes en pleintjes, een mooie haven en een robuust fort. Uiteindelijk heeft de zon het gewonnen en liggen we tot 19.30 in een mooie baai op het naaktstrandje.

Zaterdag reisdag terug naar het vasteland, ik zoek een camping ten noorden van Igoumenitsa en neem de volgende dag de oude weg richting Ioannina. Dit is een prachtige route met een overnachting in Zitsa bij een klooster. Ik bezoek nog even het feest op het beroemde wijnhuis van deze omgeving maar bij mijn eigen Camper is het heerlijk rustig en kook ik een lekker maaltje. De pope laat mij de volgende ochtend trots zijn klooster en kerkje zien en neemt afscheid met een bloem uit de tuin.

Ik rijd nu al snel het nationale park van het Noordelijke Pindosgebergte in en ontvang bij het informatiecentrum goede kaarten en informatie. Ik rijd naar de oude stenen bruggen bij Kipi en Kokouli en maak een mooie tocht via Kapesovo, Tsepelovo naar Skamnelli. Daar zet ik mijn auto op het pleintje tegenover het dichte hotel en slaap heerlijk. De volgende ochtend ben ik al vroeg bij de afslag  bij het dorpje Vradeto. Ik parkeer de auto bij de kleine taveerne en ga wandelen naar het uitzichtspunt bij Beloi over de Vikoskloof. Onderweg heel veel bloemen en orchideeën om te fotograferen. Het uitzicht is ontroerend mooi en ik blijf er lang  van genieten. Terug bij de taveerne eet ik HET gerecht van de Zagoria: een hartige  pie/pastei die hier overal gemaaktwordt met verse groene kruiden, andijvie of spinazie en feta. De oude baas van de taveerne komt bij mij aan tafel en ook moeders schuift aan. Ze vertellen van alles in het Grieks en ik in het Nederlands ...armen om me heen en een aantal zoenen + een gehaakt amulet. De oude baas stapt bij mij in de auto en rijd een stukje mee. Ik zet hem ergens af waar niets is...

Daarna maak ik nog een reuzetocht door het zuidelijk deel van het nationaal park. 100 km haarspeldbochten, prachtige uitzichten en oude dorpjes om te eindigen in Ani Pedina. Hier runnen een Grieks/ Nederlands echtpaar een prachtig hotelletje. Ik eet daar ‘s avonds mee met de hotelgasten en klets een heleboel af met Nederlandse gasten en Rita. Zij heeft ook een prachtig (kook)boek over  de (gerechten) Zagoria geschreven. Een leuke herinnering!

Vandaag een rustige dag met kleine afstanden en wandelingen in Vista, Monondentri  en  oxia. Het is het iets toeristischer stukje van het nationaal park. Het blijft allemaal indrukwekkend mooi. Ook vanavond zet ik mijn auto bij een dorpje, Elaftotopos met een klein pension Rokka, waar ik lekker te eten krijg. Morgen nog een dag in het meest westelijke deel van het park : Vikos, Arista en Megalo Papingo. Misschien vind ik nog een mooi overnachtingsplek in het park anders net daarbuiten bij het plaatstje Konitsa. Daarna wordt het tijd om weer een camping en een winkel op te zoeken.  Dat wordt waarschijnlijk al in Albanië ...

1. Anja:
    22 mei 2019
    Wat klinkt dut allemaal onwijs goed. En wat doe je dat goed, met hier en daar contact leggen met de locals. Chapeau
  2. Anneke, Egmond aan Zee:
    22 mei 2019
    Hoi Fieke wat een mooie belevenis weer.
    Fijn te lezen dat het goed Wat ben je stoer.
  3. Monic van laar:
    22 mei 2019
    Toch maar goed dat je alles altijd zo goed beschrijft want het is zoveeeeel wat je meemaakt!! Prachtig fiek!! Xx
  4. Florens van der Voorn:
    Geweldig, leuke verhalen!
    Morgen Aquafit met Marc in Heemstede.
  5. Willy zwaard:
    23 mei 2019
    Ik Albanie ga je het nog rustiger krijgen: Geen hond op de weg en ook geen auto's
  6. Anita:
    23 mei 2019
    mooi.. en al veel mousaka op? Geniet maar lekker hier is het gewoon zijn gangetje zoals altijd! groet!
  7. Fieke:
    23 mei 2019
    Één keer moussaka gegeten op Lefkas. Hier in de bergen is er heel ander eten: bonen, groene kruiden, schaap en lamsvlees, pies met feta en spinazie. Ook lekker!
  8. Peter en Ria:
    23 mei 2019
    Ik heb eerst je foto's bekeken en ben daarna met mijn hoofd in de wolken bij je verhaal beland. Fantastische reis waar ik helemaal jaloers op word. Als we volgend jaar twijfelen over een bestemming kan het heel goed zijn dat ik deze reis eens ga uitpluizen.
    Je begrijpt dat ik dus nog steeds gretig met je meereis?
  9. Fieke:
    23 mei 2019
    Tegen die tijd moeten we dan maar eens bij elkaar op de koffie😆
  10. Mieke:
    23 mei 2019
    Wat een geweldig mooi verhaal (met bijbehorende foto's) weer Fieke. Zoals Ria schrijft, om jaloers op te worden. Die persoonlijke ontmoetingen met de plaatselijke bevolking vergeet je waarschijnlijk nooit meer. Goede reis verder!
  11. Renée:
    Leuk Fieke!
    Wij zijn inmiddels thuis.
    De motor vd camper begaf het en wordt naar NL getransporteerd.. wij zijn vanaf Thessaloniki teruggevlogen.
    Jammergenoeg nét niet Pillion kunnen bekijken!
    Hartelijke groet van ons.. Renée&Paul
  12. Lia:
    24 mei 2019
    Wat weer een prachtige verhalen en foto's.... en ja de grieken zijn meestal erg gastvrij. Fijn om zo met je mee te kunnen 'reizen'.
    Ik ga zo jouw planten weer eens water geven en kijken of er post is. lfs Lia🌞🧡
  13. Jan:
    25 mei 2019
    Prachtige reis Fieke en erg mooie foto's. Goede vakantie verder.
  14. Els van der Giessen:
    25 mei 2019
    Ha die lieve Fieke, eindelijk ben ik achter de pc gaan zitten en heb veel van je verhalen gelezen en je foto's bekeken. En ja..., superlatieven komen te kort om te beschrijven wat je tegenkomt aan prachtige cultuur, landschappen, mensen en vooral ook de manier waarop je dat allemaal beschrijft.
    En aan de verschillende reacties heb ik weinig toe te voegen. Wat ben je super moedig en stoer. En hoe graag ik het ook zou willen: dit doe ik je never nooit na. Petje af :)
    Nu kijk ik uit naar je ervaringen in Albanië. Goeie reis!!
  15. Karin:
    Jasu Fieke
    In 1 woord WAUW .....
    En ten 2e ... Snap je nu waarom ik zo v Griekenland hou en voelt als mijn 2e thuis ... ook al heb ik daar ruim 13 jaar gewoont en veel gezien maar niet al dat moois wat jij nu hebt gezien .
    Fijne reis verder
    Kusjes v een jaloerse Karin hihi
  16. Ria Eising:
    25 mei 2019
    Wat zie je oneindig veel moois Fieke. Ik vind het zo geweldig wat je allemaal doet en mee maakt. Ik geniet met je mee!
  17. Dianne:
    26 mei 2019
    Ha Fieke, het lijkt me heerlijk om na de 100 kilometer haarspeldbochten en brug 1750 bij KIPI (Prachtig!) even weer een dagje met wat minder hallucinerende beelden te hebben. Wat een boeiend reisverhaal met al die mooie momenten van vergezichten tot de ontmoetingen met de lokale bevolking. De bloemen met intense kleuren en geuren tegen de koud grijze stenen wand. Je vertelt het zó mooi dat het lijkt alsof ik naast je sta en elke dag mee kan genieten. Carpe Diem.