De vallei van de 1000 kasba's

9 november 2017 - Ouarzazate, Marokko

We rijden door de Dadesvallei die ons van Boulmaine naar Ouarzazate brengt. Leuk om te rijden omdat er overal lemen Kasba's staan. Vaak verlaten en vervallen maar nog altijd zo fotogeniek en zo '1000 en 1 nacht'. Bij Skoura bezoeken we de kasba Amerdehil wat een goede indruk geeft van bouw-, en woonstijl van deze versterkte familiewoningen.de lemen ornamenten, de ' mozaïek -plafonds van geverfde tamarinde takken, de koelte binnen de metersdikke lemen muren. Ook in Ouarzazate bezoek ik de mooie Taourirt-kasba en loop ik nog even de oude wijk in, weg van de doorgaande weg en vind een prachtig aangekleed zeer oude synagoge met een verzameling van oude foto's, joodse gebruiksvoorwerpen, versierselen en rariteiten. De overnachtingsplek aan het stuwmeer is weer prachtig. De volgende dag rijden we door de Draa-vallei. Een ruig en imposant landschap bezaaid met Kasba's en ksour die zondrr uitzondering Van de weg af aan de rivier of in de palmentuin liggen. In de buurt van Agdz bezoeken we een, deels gerestaureerde , 16e eeuwse ksar. Even voor Zagora vinden we een aandoenlijk museum in een oude ksar van Tissengate. Al met al een mooie indruk van dit gebied en de leemarchitectuur met als afsluiting een fijne camping in een palmentuin met een warme douche!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lucie Brouwers:
    9 november 2017
    De filmstudio's bezocht in Quarzazate? Trige, Kitty en ik waren ook 2 jaar geleden in die buurt, maar dan niet met onze kampeermiddelen.
  2. Monic van laar:
    Goh!!! En dat van leem!! X
  3. Fieke:
    9 november 2017
    Nee, ik heb de filmstudio's overgeslagen. Jullie ze wel gezien?
  4. Anita:
    10 november 2017
    kijken ze niet gek op naar jullie westerlingen? Ik zie een project mozaïek plafond in de huiskamer ha
  5. Peter en Ria:
    10 november 2017
    Prachtig, mijn reizigersbloed gaat borrelen, mijn vingers jeuken. Heerlijk om met je mee te reizen, maar ik word er een beetje hebberig van.
  6. Jan:
    Weer erg mooi.
  7. Rolf van Putten:
    10 november 2017
    Ik 8 de ' mozaïek ‘ hier de kamer! En vroeger oud-romeinen en de oud- grieken ...
  8. Marijke:
    10 november 2017
    Prachtig Fieke! Zo veel moois te zien.
  9. Rolf van Putten:
    11 november 2017
    Marokko Gonda hier en de Nederland daar ? En China ! En Marokko de love en nl en weer !
    S
  10. Rolf van Putten: