Onderweg naar Gorges du Dades

7 november 2017 - Province de Tinghir, Marokko

Het is maar een klein stukje rijden naar onze volgende overnachtingsplek in de Dades -kloof. Het landschap, de bergen veranderen weer van kleur en 'textuur' . Middags gaat een grote groep een zware trektocht maken, ik neem samen met Carla de tijd om Tinghir te verkennen. Op zoek naar de vrouwensouk komen we terecht in een huis waar meerdere vrouwen in een collectief kleden weven. Prachtig om de verschillende kelims te zien en ik kan het niet laten....ik heb nog genoeg plaats in mijn autootje. Na dit avontuur vinden we al snel in de oude ksar van Tinghir, aan de rand van de palmentuin een oude moskee en medresa die we kunnen bezoeken. Heel bijzonder hoe dit bouwwerk weer met de hand enigszins in stand wordt gehouden.Alle gebouwen zijn van leem en zodra dit niet wordt onderhouden vervalt het letterlijk weer tot stof. Het is apart om te zien hoe de oude ksars (dorpen) half en heel verlaten aan de andere kant van de palmentuin liggen, slechts bereikbaar met ezels te voet. Aan de kant waar de nieuwe wegen zijn aangelegd vind je de nieuwbouw die wij niet mooi vinden...maar vast meer comfort biedt. We lopen terug naar de auto door de palmentuin, die met degelijke irrigatie de heerlijkste dadels, amandelen, mandarijntjes ed voortbrengt.
Na een korte stop voor koffie en lekkere kiekjes van de bakker bereiken we de 'camping' met prachtig uitzicht op rond geslepen rotsen die steeds van kleur veranderen.
De volgende dag rijden we de hele kloof door tot aan Mesmir. We volgen de Dades - rivier met langs de oevers walnoten en vijgenbomen en mooie Kasba's. Na indrukwekkende haarspeldbochten komen we boven de 2000 meter, ruig, spectaculair! Ik stop met foto's maken, geniet met mijn ogenen probeer de beelden op te slaan in mijn geheugen.

1. Spanje carla:
    7 november 2017
    Fieke, wat een geweldige foto's, mooie verhalen. Ik geniet met je mee.
  2. Lucie Brouwers:
    7 november 2017
    Oei, eng weggetje met al die haarspeldbochten. En boven zal het wel koud zijn. Brr.... enjoy!
  3. Astrid:
    7 november 2017
    Prachtig! Ik geniet van je blogs.
  4. Jan:
    8 november 2017
    Fantastisch
  5. Willy zwaard:
    8 november 2017
    Wat voor waarderingswoord zal ik nu eens verzinnen. Gorgeous!! Je foto's zijn adembenemend. Houd het landschap op je netvlies
  6. Monic van laar:
    9 november 2017
    Ach joh zolang het in je camper past😜
    Wat moet die rit schitterend zijn geweest!! Kan me voorstellen dat je het alleen nog maar in je geheugen wil opzuigen! X
  7. Rolf van Putten:
    9 november 2017
    En taxi de daarna Fieke ?
  8. Rolf van Putten:
    9 november 2017
    Oudere mensen Reizen Marorro !
  9. Rolf van Putten:
    9 november 2017
    De zand van de indrukwekkend Fieke !
  10. Anita:
    10 november 2017
    toch wel iets met blauw he haaa.. ben zeer benieuwd naar je aankoop hoor. En wat is daar toch adembenemend mooi..
  11. Peter en Ria:
    10 november 2017
    Wow, al die haarspeldbochten, prachtig. Ook wel lekker een dagje niet zoveel kilometers maken, bijna een 'rustdag' te noemen.