via Rissani en Tinidjad naar de Todrah kloof

4 november 2017 - Tinghir, Marokko

Marktdag in Rissani, van oudsher strategisch gelegen aan de zoutroute naar West Afrika is de Souk nog steeds van regionaal belang in de oase. Je waant je terug in de middeleeuwen: ezeltjes, brommers en fietsers in optocht richting centrun. De paardenkarren volgeladen met zwaar gesluierde vrouwen.een enorme drukte, wat een belevenis. Zowel beesten-, waren-, en groentemarkt. In de Souk de vaste plekken voor de kipoenslachter, de smidse, de Kruidenwinkels. ..ik loop rond, ben een beetje bang te verdwalen, probeer de sfeer te vangen...maar moet nog 260 km verder vandaag...
Volgende stop is Tinedjad waar ik de 19e eeuwse Ksar El Khorbat bezoek. Hier is een museum in ondergebracht dat een goede indruk geeft van de traditionele archtectuur en de leefwijze in deze Ksars. Aan het eind van de middag rijd ik de Todrah kloof binnen waar de rotswanden stijl oprijzen met een hoogte van wel 300 meter. Hier overnachten we op een soort parkeerplaats en genieten van de stilte als alle verkopers hun stalletjes hebben gesloten en de dagjesmensen naar huis zijn. In de vroege ochtend loop ik door de verlaten kloof.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anita:
    das nog een eindje ja 260km op een dag. Prachtige foto hoor.. slaap lekker
  2. Ad Hopstaken:
    4 november 2017
    Mooie foto Fieke en een prachtige reis
  3. Ans van Aken:
    Prachtig. Doet me ook denken aan de foto's van Peter en Ria
  4. Toos Verbogt:
    Wat ontzettend imposant!
  5. Astrid:
    4 november 2017
    Mooie foto! En mooie verhalen.
  6. Rolf van Putten:
    Offerfeest ?
  7. Corné:
    5 november 2017
    Wat is het toch heerlijk als je zo’n reis kunt maken. Voor ons is het op deze manier ook een beleving. Ga door, ik wacht iedere dag weer in spanning je e-mail af.
  8. Peter en Ria:
    5 november 2017
    Om stil van te worden. Later als je je die foto's terugziet besef je pas goed dat jij daar echt geweest bent, dat je die rots hebt aangeraakt, de marktkoopvrouw hebt toegelachen.
  9. Ineke:
    5 november 2017
    Dat lijkt me een heel bijzondere ervaring: lopen door de verlaten Todrah kloof.
  10. Mieke:
    5 november 2017
    Met hier vanmiddag een flinke hagelbui die de wereld even wit deed kleuren, verwarm ik me door jouw foto's te bekijken en je verhalen te lezen Fieke.
  11. Monic van laar:
    5 november 2017
    Wat een belevenis!! En dan van die bijzondere andere drukte terugkeren in deze stilte plek!! Schitterend!! X
  12. Lucie Brouwers:
    6 november 2017
    Schitterend die kloof!!
  13. Lia:
    6 november 2017
    Wat weer een belevenissen en imposante landschappen...prachtig!
  14. Peter van Putten:
    7 november 2017
    Ziet er allemaal mooi uit! Hoe doe je dat met eten als je op een parkeerplaats overnacht ?
  15. Spanje carla:
    Prachtig!!!!!!!
  16. Fieke:
    7 november 2017
    Gewoon: boodschappen doen en koken. Ik heb water en gas in de camper.