Het schiereiland Pilion en het orakel van Delfi 1-5 mei

5 mei 2019 - Delfi, Griekenland

Het schiereiland is smal en lang. De natuur ruig met bergtoppen tot zo’n 1600 mt. Camping Sikia is prachtig aangelegd en we staan op de rotsen vlak aan de kust en horen de zee onder ons, vooral de eerste nacht en dag  staat er een flinke wind en is de zee ruig. Tijd voor een (luister) boek en haakwerk en ‘s middags een fietstocht naar Miliès, een mooi bergdorp waar families 1 mei vieren op de terrassen van de tavernes. Een machtige plataan een oud kerkje en huizen tegen de heuvel geplakt. Mijn e-Bike doet het fantastisch in de bergen.

De storm wast de hemel schoon en de volgende dag is het vooral bakken in de zon en genieten van de warme zon. De derde dag rijden we over het hele schiereiland. Prachtige uitzichten, diepblauwe baaien aan de ene kant een rotsachtige bergkam aan de ander. na onze lunch aan het water bij Milina rijden we via een spectaculaire weg met heel veel haarspeldbochten over deze bergkam heen naar de camping aan de kust van de Egeïsche zee. Er kan nog een avondwandelingetje af langs de boulevard van het kleine plaatsje.

De tocht omhoog, terug naar het vasteland had zeker zoveel haarspeldbochten, nog wat sneeuwresten en skihellingen en meer een alpien dan een mediterraan karakter. Zoveel verschillende landschappen op een klein schiereiland,bijzonder!

Dan is het nog 200 km naar Delfi. Een makkelijke rit door een ruig en leeg bergachtig gebied. Het weer is somber en wat regenachtig wat jammer is omdat het uitzicht wat grijs blijft.  Voor het eerst zit ik smiddags in de camper te lezen....maar het belooft morgen beter te worden. Inderdaad is het in de ochtend zonnig en vertrekken we op de fiets naar het Orakel van Delfi. De ligging is magnifiek tegen een steile rotswand waar ook handig gebruik van werd gemaakt als natuurlijk steunmuur voor het amfitheater. Het orakel zelf niet gevonden wel de tempelresten...er staat niet meer zoveel overeind. Toch geeft het geheel wel de sfeer van een bijzondere plek waar je kunt voorstellen dat hier honderden jaren mensen naar het heiligdom toe kwamen om de goden te eren. In het museum zijn een aantal prachtige Griekse beelden te zien en veel ‘geschenken’ die bij de opgravingen tevoorschijn kwamen.

Later op de middag rijd ik zelf met de camper naar een groot kloostercomplex, “Hosia Loukas”, 10e eeuws Byzantijns van oorsprong. In de 12e en later 16e eeuw verder uitgebreid met kloostergangen. In de crypte 11e eeuwse fresco’s en in de kerk schitterende mozaïeken. De restauratie is mooi gedaan en het hele complex, van cellen, refter, stallen, olijfpers en de landerijen aan de voet van het klooster kun je bekijken. Ik vind het prachtig en zo laat op de middag is het er zo stil...

terug op de camping eten we deze laatste avond met elkaar in het restaurant. Morgen ga ik verder naar de kust en richting Lefkada. Marjo en Paul naar Athene en de Peleponesos.

1. Hanjo:
    Mooi geschreven verhaal.
    Prachtige foto’s. Je geniet ervan zo te zien.
  2. Fieke:
    6 mei 2019
    Zeker! Wat is jullie volgende bestemming? Pilion?
  3. Anneke, Egmond aan Zee:
    6 mei 2019
    Hoi Fieke, wat leuk om toch beetje mee te reizen. Begrijp ik het goed laat je de Peleponesos liggen?
  4. Anita:
    6 mei 2019
    kom net uit een reisverslag uit frankrijk met sneeuw en regen en dan is hier toch beter genieten.. altijd zo mooi blauw daar. Geniet lekker weer ik geniet van je mooie verhalen!
  5. Lia:
    6 mei 2019
    Het orakel zal wel eeuwig een orakel blijven, daar is het tenslotte een orakel voor!!! Fieke ik geniet met je mee...blijft dubbel, want ben ook beetje jaloers.
    Ik nu aan de capp met worstebroodje in het Amphia. Weer ingreep binenkort; buisje plaatsen in oor. Lfs Lia 💛
  6. Ria:
    6 mei 2019
    Buiten de mooie beschrijvingen van de reis, waar ik van geniet, vind ik het ook heerlijk om te lezen hoe fijn het is met een luisterboek op je hoofd en een haakwerkje in je handen. Gebruik maken van de mogelijkheden, heerlijk toch? Om over die e-bike nog maar te zwijgen, je begrijpt dat ik jaloers ben?
  7. Lucie Brouwers:
    6 mei 2019
    Wat een indrukwekkende natuur! Ik zou wel eens een kaartje willen zien van je route. Misschien later! Zag dat het weer bij jullie even een dipje heeft. Hier ook.
  8. Monic van laar:
    7 mei 2019
    Oh fiek wat is dit ook een waanzinnige reis zeg. Ik droom mee in jou verhalen!
    En wat??? Crea bea?? Xx
  9. Marijke:
    7 mei 2019
    Wat heerlijk allemaal om te zien en beleven. Prachtige foto's en mooi beschreven door jou. Benieuwd wat de volgende verhalen zullen zijn.
  10. Marieke:
    10 mei 2019
    Wat heerlijk Fieke om je mooie en uitgebreide verslag te lezen met toegevoegde foto's, wat een rijke reis is het nu al....
    Heb wel een heimwee gevoel hoor: al op mijn 17e heb ik met m'n eerste vriendje gelift ! naar Griekenland en heb ik er mijn hart verloren. Vaak terug geweest, maar dat is helaas inmiddels veel te lang geleden. Nu door jouw verhaal toch weer even daar...