De zuidelijke oases

30 oktober 2017 - Rissana, Marokko

Vanuit Figuig eerst een lange rit door de woestijn. Het is behoorlijk warm in de auto en ik heb de airco wel nodig. Onderweg nu ook kuddes dromedarissen. De herder heeft de dag van zijn leven want vraagt geld om foto's te maken en met nog twaalf campers te gaan...
Een paar stoffige dorpen, altijd leuk voor een koffiestop bij het plaatselijke café waar ik steeds de enige vrouw ben.Maar de koffie is, net als in Spanje, prima.Ik zwerf ook nog over een grote markt op een stoffig terrein aan de rand van Bouranoniem en dan bereik ik de eindbestemming: Meski. Hier staan we aan de bron van de oase, hebben we een heerlijke tajine maaltijd en een traditioneel muziek optreden van de musicus Mouloud El Meskoul.Ik koop een prachtige kelim in het winkeltje en ben de koningin van het onderhandelen.ik heb er nu een taakje bij in de groep😉
In de vroege ochtend dwalen we door de ruïnes van de oude skoer van Meski
De komende dagen hebben we wildcamps in Erg Chebbi met de beroemde rode duinen.
De tocht erheen is betoverend mooi. Als een 'grand canyon' ligt de oase van Tafilalet tussen steil oplopende wanden van het plateau. De Oued Ziz voert het water aan canuit de Hoge Atlas. Alhoewel we nog geen stroompje water hebben gezien op deze reis, kun je in het landschap 'lezen' waar het water niet ver onder de grond zit. De dorpen met hun naar binnen gekeerde bouw, de ommuring en oude poorten ( ksoers) zijn nog gedeeltelijk in tact. Ik stop regelmatig om een stukje van de oude ksoers te kunnen bekijken. Rond 16.00 uur verzamelen we niet ver voorbij Rissani om offpiste de zandwoestijn in te rijden. Met een feestelijk drankje bovenop een duin zien we de zon onder gaan.

1. Rolf van Putten:
    30 oktober 2017
    “Met een feestelijk drankje...” en geen alcohol he ?
  2. Ad Hopstaken:
    Ha de Fieke, zo kennen we jou: koningin van het onderhandelen. Wat een prachtige reis is het.
  3. Lucie Brouwers:
    30 oktober 2017
    Lekker aan de thee? Alcohol is nogal taboe bij de Arabieren. Hoop dat je een wijntje hebt meegenomen. Knap hoor dat je mee kunt doen met dat onderhandelen. Ik heb dan altijd het gevoel dat ik belazerd word en dat maakt me dan boos. Maar ja, het is daar de cultuur. Een mens moet meebuigen in het leven, want dat kost heel wat minder energie dan je ergens tegen keren. Knap als je dat kunt. Schitterende foto's!!! Interessante reis. Ik geniet van je verhalen.
  4. Jan:
    31 oktober 2017
    Wat een sprookjesachtige foto's. En prachtig omschreven reis verhaal.
    Mooi vervolg van je reis.
  5. Joke toonen:
    31 oktober 2017
    Lieve Fieke. Geniet van jouw verhalen en jouw schrijvers talent. Zou erbij willen zijn. Stroom je nog niet over! Heb weer een mooie dag. Lieve groet. Joke😎
  6. Monic van laar:
    Geweldig fiek!! Jaja dat onderhandelen past wel bij je😜
    De muziek zal anders zijn dan ons kerstrepertoire!!
    Wat een prachtige en gevarieerde reis! Kijk weer uit naar je volgende verhaal! X
  7. Anita:
    31 oktober 2017
    prachtig als of ik er bij ben...
  8. Peter en Ria:
    Wat een prachtige reis en wat beschrijf je het ook aantrekkelijk. Ik zie jouw foto's allemaal netjes rechtop staan, dus ik denk dat dat al goed gekomen is. Soms moet je een poosje wachten (een dagje ofzo) voordat de site er op reageert. Ik heb nergens kunnen vinden hoeveel foto's je per dag mag plaatsen, volgens mij deed ik er meer, maar ik kan me voorstellen dat er een limiet op zit. Het heeft wel wat om jezelf een beperking op te leggen. Less is more. Ik heb er altijd moeite mee, mijn verslagen worden dan te lang, ik wil teveel foto's laten zien en zelfs mijn reacties worden veel te lang. ;)
  9. Anneke, Egmond aan Zee:
    31 oktober 2017
    Zonder alcohol is voor jouw geen probleem, we zagen dat in Spanje. Prachtige reis wat zal je genieten, ik geniet op afstand beetje met je mee.
  10. Rolf van Putten:
    Ik mijn onderwaterfoto in de sahara ! en zandstorm...
  11. Gabriela:
    31 oktober 2017
    Hoi Fieke, prachtige foto’s en wat een mooi verhaal weer!!! Ik geniet en reis mee... Een goed vervolg van de reis en veel plezier 😎!
    Houd je nog ruimte over in de camper met al die leuke markten....? 😉
  12. Ans van Aken:
    31 oktober 2017
    Hoi Fieke, het is voor mij hier ook genieten doordat je het zo goed kan beschrijven en foto's meestuurt. Bedankt en blijf schrijven alsjeblieft!
  13. Rolf van Putten:
    Ik vakantie en Ans de Reizen ! en Libie misschien en MAROKKOOO Fieke !
  14. Rolf van Putten:
  15. Spanje carla:
    1 november 2017
    Hoi Fieke, wat een mooie reis tot nu toe en dan nog zoveel te gaan. Prachtige foto's . Top van die lekkere koffie.........belangrijk!. De Spaanse koffie was zeker heel lekker.
    Dikke kus
  16. Marc de Vries:
    1 november 2017
    Aan Fieke, Het zijn mooie foto's ! Let op dat je de foto's niet op de kop doet! De eerste foto's staan op hun kop. Succes Foto's

Groetjes Marc
  17. Fieke:
    1 november 2017
    Hoi Marc, Als ik de foto' aanklik komen ze wel goed tevoorschijn. ..Dus weet ik niet goed hoe dit te veranderen. Probeer maar eens...
  18. Lia:
    Fieke je verhalen en foto's blijven een goed beeld geven van je bijzondere en avontuurlijke reis...! Dat onderhandelen ligt mij ook wel. Ik ga straks even naar je huis, wat je nu zeker niet zal missen. Een goed reisvervolg....! 😘
  19. Mieke:
    2 november 2017
    Een drukke week tot op heden, daarom lees ik nu je laatste 4 reisverhalen. Heerlijk, ik ben meteen helemaal zen Fieke. Wat een schrijverstalent overigens. Dat van de foto's op z'n kop begrijp ik niet helemaal, bij mij staan ze gewoon recht, ik hoef geen capriolen uit te halen om een beeld te krijgen van wat jij daar met eigen ogen aanschouwt. Geniet van alles en een veilig vervolg van je reis.
  20. Florens van der Voorn:
    3 november 2017
    Wat een oude zeur, die Marc. Prachtige verhalen!