Chalkidiki en berg op naar de goden op de Olympus 26-30 april

1 mei 2019 - Kato Gatzea, Griekenland

Wat een heerlijk plekje op camping Stavros en het weer begint ook Grieks aan te voelen. Ik installeer me twee dagen lang met boek en zonnebrand in de zon. Natuurlijk ook een fietstochtje om boodschappen te doen en op “ Goede Vrijdag” ga ik ‘s avonds met nog een stel met de taxi naar Neo Marmaris om de processie bij te wonen.  De opgewonden, verwachtingsvolle stemming in en om de kerk is voelbaar. Mensen lopen in en uit de kerk waar de pope al enige uren bezig is onder begeleiding van monotoon gezang. Een paar honderd mensen staan buiten te wachten op het einde van de dienst waarna in optocht in een lange sliert, de pope voorop, de kaarsen aan een hele lange tocht wordt gelopen. Wij strijken na een half uur neer op een terras. Na 1,5 uur nog geen pope in zicht en wij toch maar terug naar de camping. Paaszaterdag gaat in rust voorbij en eindigt met vuurwerk, letterlijk, want er barst een flink onweer los....

De volgende dag is het weer stralend en besluit ik de mooie rondweg over het schiereiland te rijden en een blik op Athos te werpen, dat verboden is voor alles wat vrouwelijk is. Met uitzondering van kippen want het eigeel is nodig voor het schilderen van de iconen...

Ik twijfel ‘s avonds lang over mijn volgende bestemming, en wens me soms iemand om me heen die ook eens het voortouw neemt...Maar ik had een globaal plan en daar ga ik gewoon mee verder ook al weet ik niet waar ik precies uitkom.

Zo gaat het dan ook. Weer op weg, dwars over Chalkidiki, een prachtige route door een verlaten bergachtige streek, met een grote bocht om Thessaloniki en dan naar de kust aan de voet van de Olympus die ik morgen toch echt een stuk wil beklimmen.

Het is bijzonder om binnen een paar kilometer van het strand op de bergflanken van de berg Olympus te rijden! Bij het infocentrum van het nationaal park krijg ik goed advies over de wandeling die ik kan maken. Ik rijd met de auto naar het oude klooster en loop dan verder bergopwaarts naar de berghut op 1200 meter. Het was even zoeken, maar gelukkig genoeg mensen om te vragen of ik op het goede pad was. Berg op was behoorlijk pittig, naar beneden gaan de knieën niet meer redden. Maar met een Hollandse mond en een duim omhoog kwam ik al snel weer in de buurt van mijn auto.

Voldaan rijd ik daarna over de tolweg naar Volos en naar de camping Sikia bij het plaatsje Kato Gatzea. Marjo en Paul staan er al en hebben een mooi plekje voor mij gereserveerd. Paul kookt dus eten we heerlijk in het restaurant van de camping.

1. Anita:
    1 mei 2019
    kan je de zon alvast in een bakkie doen en opsturen? tis hier wat frisjes.. have fun! knuf
  2. Toos Verbogt:
    1 mei 2019
    Petje af hoor voor je lef om dit grotendeels in je eentje te ondernemen! Geniet nog lekker, ook van het weer. Lukt hier niet zo erg.
  3. Monic van laar:
    1 mei 2019
    Snap dat je weleens niet na wil denken over hoe dan weer de volgende dag, maar chapeau fiek het lukt toch maar weer hè!!
    Prachtig denk ik de route door de bergen en goed opgelost met die duim omhoog voor de weg terug!!😉
    Zaaaalig dat zonnetje !!
  4. Marieke:
    2 mei 2019
    ha Fieke, vandaag begin ik mijn 'inhaal-reis'!
    ben een beetje laat aangehaakt, maar heb inmiddels al heel wat kilometers met je meegeleefd!
    een kleine drie weken ben je al onderweg
    heerlijk om nu even het uitzicht op de Olympus te delen en mee te genieten van de strakblauwe hemel!
    (hier wordt het vandaag langzaamaan steeds grijzer en beginnen de eerste druppels te vallen…)
    ik wens je een hele fijne tijd in Griekenland!!!
  5. Mieke:
    2 mei 2019
    Wat een mooie reisbeschrijving weer Fieke, ik zie het haast voor me. Magnifique!!
  6. Lia:
    2 mei 2019
    Ja consequent zijn die geestelijken daar niet, zoals bijna overal trouwens 🙃 Prachtig die foto's van de voorjaarsbloemen, de Olympus en... die geiten op het strand. Het lukt je hoor Fieke, even een kleine "plandip" moet kunnen. lfs 🧡Lia
  7. Dianne:
    2 mei 2019
    Complimenten voor de mooie reisbeschrijving en prachtige foto's!
    Wat heb je al veel gezien. Heel mooi om via de blog met je mee te mogen reizen.
  8. Gabriela:
    3 mei 2019
    Het ziet er geweldig uit, Fieke. Mooie route en wat een prachtige natuur!! Geniet er van! Groetjes
  9. Peter van Putten:
    4 mei 2019
    Hoi Fiek , mooie verhalen en mooie foto's ook. Blijf je in het noorden of ga je ook nog richting Athene ?
  10. Karin:
    Fieke
    Stik jaloers op jou 🙄
    💋
  11. Marijke:
    4 mei 2019
    Wat een geweldige vakantie. Prachtige foto's zeg! Geniet ervan Fieke. Knap zo alleen. 😘