Beeldenpracht in Skopje 20/4

22 april 2019 - Struga, Macedonië

Ik Laar Servië achter mij en rijd Noord  Macedonië in. Tot Skopje nog merendeels snelweg met meerdere keren bemande ‘peage’ Waar ik met een euro of 50 eurocent doorkom. Ik heb nog geen dinars kunnen toevoegen aan mijn verzameling exotisch geld. Maar Noord Macedonië wil laten weten graag bij de Europese unie aan te sluiten en ik kan overal met euro’s betalen. Skopje rijd ik zonder problemen binnen, een slaperige provinciestad? Het is nog vroeg...Ik parkeer de auto midden in de stad en ga mij vergapen aan de pracht en praal van de te groot uitgevallen beelden voor deze compacte stad. En toch is het mooi! majestueuze gebouwen, musea en een tweede brug met wel honderd beelden

Ik loop over de 15e eeuwse brug over de rivier de Vardar van het nieuwe centrum  naar de Oude Bazaar, vol met oude Turkse gebouwen, moskeeën, winkeltjes, toeristen en een heerlijke markt. Kopje koffie, een lekkere börek erbij en weer verder dwalen.

Op de terugweg bij de brug naar de nieuwe stad hoor ik bekende muziek en zie vol heimwee het optreden van jonge volksdansers. Ik zou nog mee kunnen dansen....

Maar ik trek weer verder. Voor mij het besneeuwde Galicica gebergte en de weg die mij slingerend door de bergen naar het meer van Ohrid brengt. Aan het eind van de middag zit ik met Marjo en Paul in de laatste zon aan een te lekkere cappuccino op de camping pal aan het meer van Ohrid.

1. Cimarose:
    22 april 2019
    Lieve Fiek, net je reis begonnen te volgen... wat een avontuur weer.
    Begrijp dat je nu even met vrienden bent...die daar wonen? Geniet! xx
  2. Jan:
    22 april 2019
    Mooie foto's Fieke.Fijne vakantie verder.
  3. Willy zwaard:
    22 april 2019
    Ik vind de gebouwen wel mooi en de brug en al die beelden van gewone mensen niet alleen soldaten en krijgers ook.En wat schoon alles!
    Wat een verschil met 50 jaar geleden en 40 jaar geleden.
    De danskostuums komen me bekend voor en zo'n rits opanken is geweldig.
    Je zegt ook keurig : Noord Macedonie. Voor mij is dit Macedonie
    Zit je aan het prepanski jezero ? Daar waren Els en ik op de fiets in de zeventiger jaren
    Geniet ze. Ik zie je wel een keer op Corfu neerstrijken.
    Hier is iedereen al bezig met pasen. Vanaf vrijdagavond overal processies. Ga naar een klein dorpje dat is het intiemst.Zaterdag de hele dag processies, muziek, koren en 's avonds vuurwerk
  4. Gabriela:
    22 april 2019
    Hoi Fieke, het belooft weer een geweldige reis te worden. Veel plezier en een mooie tijd toegewenst!
  5. Anneke, Egmond aan Zee:
    23 april 2019
    Hoi fijn dat je nu even samen bent (of inmiddels was). Geniet van al het moois.
  6. Anita:
    23 april 2019
    ik voel de rust vanuit de foto's Klopt dat? prachtige gebouwen met een trieste geschiedenis. zoals altijd wens ik je weer een heerlijke dag toe.
  7. Fieke:
    23 april 2019
    De gebouwen zijn splinternieuw....het was verder inderdaad een rustige, zonnige dag. Dubbel gevoel om deze pracht en praal of kitsch te zien in een land waar nog zoveel moet worden opgebouwd.
  8. Peter en Ria:
    23 april 2019
    De gebouwen en beelden zijn prachtig, maar het geld hád beter besteed kunnen worden. Voor jou geldt: liever genieten van die beelden dan van een gelikt ziekenhuis.
  9. Lia:
    23 april 2019
    Wat ziet dat er allemaal gelikt uit zeg. De natuur is er toch mooi he? De Oude Bazaar en die beelden van vrouwen wel boeiend. Je weet dat ik 'jaloers' op je ben. Blijf genieten!!!
  10. Anja:
    24 april 2019