Triglav (7-11 juni) en proloog

13 juni 2019 - Berlijn, Duitsland

De afsluiting van mijn reis in het nationaal park Triglav is een waardige.

Wat een overweldigend natuurschoon, wat een water, kleuren, bergen, ruige pieken, ongenaakbare toppen. Ik heb drie prachtige campings langs de Soca, meestal sta ik vlak naast het water en geniet van het geluid van het snelstromende water.  De sfeer op deze campings is ook fijn. Iedereen komt hier voor de natuur en om actief te zijn in de natuur.

In Lepena wandel ik samen met Monic en haar man een prachtig stuk van de trail tot het dorpje Soca  en weer terug. Wat een geluk dat Monic nog op de avond van mijn vorige blogpost gelijk reageerde en zij beslisten om naar mij toe te komen vanuit Bled. Het was een heerlijke dag met elkaar!

De volgende stop is het dorpje Trenta, hier bezoek ik het Triglav information  Center op de fiets, rijd de Vrisicpas omhoog en weer terug. Het is er zo druk dat ik de auto niet kan parkeren om er een stuk te lopen. Vanaf de camping loop ik zondag de Soca trail tot aan de bron. Het is ( voor het eerst) zomers warm en een heel vermoeiende tocht naar boven. Maar zo blij dat ik daar toch loop te genieten van de fantastische uitzichten. Aan het eind wacht een restaurant/berghut en lift ik terug naar de camping.

Ik rijd dan nog door over de Vrisicpas naar Kransjka Gora. Nu, wat later op de dag kan ik wel parkeren en drink ik koffie in de berghut waar Rolf en ik in ‘86 onze huttentocht gestart zijn. Binnen ruikt het nog precies hetzelfde: de etenslucht van bonensoep en kolbaszworst, die trouwens verrukkelijk smaakt na een flinke bergtocht!

Daarmee is mijn reis na 8 weken ‘rond’. Ik rijd maandagochtend naar Berlijn en kom daar dinsdagmorgen aan. Op de camping even buiten Berlijn kan ik een nacht slapen en mijn camper opruimen. Ik pak een rugzakje met kleding e.d. Voor de rest van de week, parkeer mijn auto veilig op de camping en rijd met de bus naar Berlin Alexanderplatz waar Arian mij ophaalt. Heerlijk een aantal dagen samen!

Proloog

Het was spannend om deze reis in mijn eentje aan te gaan, ik had wel wat mogelijkheden om op te trekken met Marjo en Paul en een bezoek aan Willy op Korfu. Dat waren fijne onderbrekingen en gezellig om samen te zijn en samen dingen te zien. De tweede helft heb ik ook leuke contacten gehad met andere reizigers en ’ s avonds vaak met andere kampeerders  gegeten of koffie gedronken.

- het is inderdaad makkelijk contact te leggen wanneer je alleen reist. Mijn bijzondere campertje helpt daar wel bij😀;

- Whatsapp, mijn blog en jullie reacties, (fijn om die te lezen!), Wordfeud en Facebook zorgen voor het contact met de wereld;

- ik heb me niet eenzaam gevoeld, af en toe wel alleen. Dat heb ik thuis ook wel, ik ben ook alleen, maar kan het goed met mezelf vinden;

- de natuur verveelt mij nooit, De Zagoria en Triglav waren mijn hoogtepunten van de reis. Van steden krijg ik wel eerder genoeg. Dan is het wel leuker om  met iemand samen te zijn, al is het maar om regelmatig uit te rusten op een terrasjes samen te eten.

- ik had heel veel muziek bij mij voor onderweg maar heb er helemaal geen behoefte aan gehad. Ik rijd voornamelijk kleine wegen en geniet intens van het landschap;

- ik heb mij geen moment onveilig gevoeld, ook niet in de ‘ gevaarlijke’ landen als Servië en Albanië; ik heb wel nog een zak exotisch geld....

- wel vond ik het een lastig idee, dat als mij iets zou gebeuren, daar niemand op ‘ aanslaat’ ; daarom iedere dag bij aankomst  een app naar de kinderen: veilig aangekomen!

- vrij overnachten was het leukst ( en het lekkerst) in de buurt of bij een restaurantje waar ik dan eerst lekker had gegeten;

- het belangrijkste is toch wel: niet te veel willen ‘ regelen’  of bedenken in detail. Volg de grote lijn, ik kan het altijd weer aanpassen. Dus niet te veel twijfelen, gewoon doen!-

1. Carla:
    13 juni 2019
    Oh Fieke wat een prachtig verhaal over de afsluiting van je mooie reis.
    Je bent een topper!
  2. Anneke, Egmond aan Zee:
    13 juni 2019
    Lieve Fieke, ik wist wel dat je het je ging lukken.Maar vooral fijn te lezen dat je zo hebt kunnen genieten.
  3. Peter en Ria:
    13 juni 2019
    Wat een geweldige reis heb je gemaakt. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Knap om zo in je uppie verre reizen te maken. Heerlijk om via deze blog mee te kunnen reizen. Fijn om je mooie foto's te bekijken. Jij terug, wij weg. Het kriebelt nu bij ons ook. Ik zie je vast bij mijn blog terug.
  4. Anita:
    13 juni 2019
    al met al een fijne ervaring en mooie herinneringen.. was weer erg aangenaam je te volgen.. nog veel gezelligheid samen en goede thuiskomst!
  5. Monic van laar:
    13 juni 2019
    Fiek het was weer enig om met jou mee te reizen en je mooie verhalen te lezen met de daarbij prachtige foto s en tips! Nog leuker was het om je effe te zien! Nog veel plezier in Berlijn en een veilige thuiskomst! XX
  6. Gabriela:
    13 juni 2019
    Hoi Fieke, bedankt voor je mooie reisverhalen en de prachtige foto’s!
    Goede reis richting Berlijn en een fijne tijd daar. Groetjes 🤗☀️
  7. Lucie Brouwers:
    13 juni 2019
    Veilige thuiskomst! Weer wat grensjes verlegd.
  8. Marieke:
    14 juni 2019
    Ha Fieke, dank voor je mooie verslagen van een bijzondere reis met zoveel letterlijke en figuurlijke hoogte- en dieptepunten... Ik wens je een goed 'weer thuis landen' met al die rijkgeschakeerde herinneringen!
  9. Toos Verbogt:
    14 juni 2019
    Ik bewonder je om deze gigantische onderneming; wat een daadkracht om dit in je eentje te doen. Bedankt dat ik weer, door je mooie verhalen en prachtige foto's, met je mee mocht reizen. Groetjes, ook voor Arjan natuurlijk!
  10. Jan Kompier:
    14 juni 2019
    Uit al je verhalen heb ik vastgesteld dat zo'n reis met jouw campertje je op het lijf is geschreven en de hunkering naar een volgend "avontuur"er vast wel in zit.
    Tot spoedig en behouden thuiskomst.
  11. Anja:
    14 juni 2019
    Fieke, fantastisch! You did it! Mooie verhalen, prachtige foto's. Ik hoop je van de zomer in het echt te zien!!
    Groet, geniet bij/met je zoon
  12. Corrie van der Wijden:
    15 juni 2019
    Fieke, alles is al geschreven wat heb ik nog toe te voegen, ook ik heb genoten van je mooie verhalen en foto's. En ik blijf het geweldig vinden dat je dit alles onderneemt, dit kunnen ze niet meer af pakken en je bent een hele ervaring rijker. Nu kan je weer plannen maken voor de volgende reis ook dat is weer leuk, maar misschien zijn die er al? Mooie tijd in Berlijn ook dat is fantastisch en zeker als je kind daar woont. Goede reis naar huis en wij horen vast weer van elkaar.
  13. Lia:
    15 juni 2019
    Fieke wat een machtig mooie reis heb je weer gemaakt. Dit neemt niemand je meer af. Ik heb genoten van je reisverhalen en foto's. Je bent letterlijk en figuurlijk heel wat grenzen overgegaan, stoer hoor... Je bent nu nog heel even in Berlijn, ook samen met Arian. Morgen alweer op weg voor je laatste rit naar huis.
    (Ik ga zo nog even in je brievenbus kijken voor de laatste post en kijken of je planten misschien nog wat dorst hebben) Tot thuis Fieke. lfs Lia 😉🧡
  14. Fieke:
    Nog 450 km....
  15. Karin:
    16 juni 2019
    Fieke
    Heb maar weinig woorden...
    Een bijzonder mooie reis van een bijzonder mooi mens .
    Liefs Karin
  16. Marijke:
    16 juni 2019
    Fieke, wat goed dat je het gedaan hebt. Wat een fantastische reis heb je gemaakt. Dank je wel dat ik een klein beetje met je mee mocht reizen via je blog. En die prachtige foto's! Nog hele fijne dagen in Berlijn en hopelijk binnenkort tot ziens.
  17. Mieke:
    17 juni 2019
    Weten wat je wilt en er vervolgens ook voor gaan, dat heb je gedaan Fieke, chapeau!
    Ook ik heb genoten van je reisverhalen en ga nu nog even wat foto's kijken.
    Het was weer een feest om met je mee te reizen, bedankt!
  18. Ria Eising:
    8 juli 2019
    wij zijn ook net terug van vakantie en lees ik jouw laatste reis verhaal. Geweldig wat je allemaal mee gemaakt hebt en gezien. Bedankt dat ik mee mocht reizen.