Ohrid en Sveti Naum 21-22 april

23 april 2019 - Ohrid, Macedonië

Onze kleine camping aan het meer heeft niet veel meer te bieden dan de ligging aan het meer zelf. Maar de vriendelijke ontvangst, de overheerlijke capuccino's  en de lekkere zalmforel maken alles goed. Bovendien kunnen we fietsend naar Ohrid om daar de hele middag rond te lopen door dit prachtige oude stadje. Gebouwd tegen de heuvel, beperkt door de ommuring waarbinnen de christelijke bevolking hun huizen moesten bouwen, ontstond een bijzondere architectuur. Smalle straatjes, huizen die elkaar lijken te raken en een aantal bijzonder mooie Byzantijnse kerken en kloosters. Midden in de oude stad ligt zelfs een Grieks amfitheater. We komen ook A den Doolaard tegen die hier woonde en o.a. "Bruiloft van de zeven zigeuners" schreef. En steeds dat prachtige decor van het meer.

De tweede dag wordt een rustdag: boottocht over het meer naar het klooster van Sveti Naum. De dag begint stralend en de boot is comfortabel. De bergen van het nationaal park Galicica vormen een mooi decor . Onderweg varen we langs de Bay of Bones, een pre- historisch paaldorp is hier nagebouwd, een zeer oud kerkje in een beschutte baai om na twee uur aan te leggen bij Sveti Naum. Hier verwonderen we ons in het zeer oude kloosterkerkje over de mooie fresco's en iconen.

Met een roeibootje vaten we naar de waterbronnen die het meer voeden met zuiver, kalkrijk water. Ongelooflijk helder water! Het borrelt op uit de  bodem en vindt zo zijn weg naar het meer. Een mooi verstild plekje nu het seizoen nog niet begonnen is.

1. Anita:
    24 april 2019
    heerlijk nog niet teveel toeristen lawaai.. fijne avond daar! Hier is het weer aan het omslaan.
  2. Peter en Ria:
    24 april 2019
    Wat een heerlijke reis. We hadden plannen om deze zomer ook die kant op te trekken, maar het is wat anders geworden. Dit blijft toch op ons verlanglijstje staan, vooral ook door jouw prettige beschrijvingen.
  3. Monic van laar:
    24 april 2019
    Wat klinkt dat allemaal weer fantastisch,En afwisselend genoeg zo te horen!!Enig om weer zo mee te reizen! Dikke knuf X
  4. Anja:
    24 april 2019
    Het klinkt fantastisch Fieke. Geniet er van!
  5. Florens van der Voorn:
    24 april 2019
    Prachtig verhaal, wordt aandachtig gelezen, leuk!
    Gisteren met Barbel, Mandy en Marc gebowld, dan zie je toch dat je geluk moet hebben, had ik zeker niet.
    Daarna lekker zitten eten.
  6. Mieke:
    24 april 2019
    Vanavond tijd vrijgemaakt om van Breda naar Ohrid te reizen :)
    Adembenemend mooi Fieke, zowel de natuur als cultuur. Geniet van alles dat op je pad komt !
  7. Toos Verbogt:
    25 april 2019
    Wat fijn om al jouw belevenissen weer te mogen volgen en te merken hoe jij weer geniet.
    Lieve gr., ook namens Fon
  8. Marijke:
    25 april 2019
    Wat een geweldige reis weer! Geniet er maar van.
  9. Lia:
    26 april 2019
    Is die foto met dat aqua kleurige water een vd waterbronnen? Heerlijk hoor o.a. zo'n dagje op het water. Blijf jezelf verwonderen...lfs Lia 💛
  10. Fieke:
    26 april 2019
    Ja, dat klopt. Het is op de foto niet goed te zien. Maar in de bodem zaten kleine gaatjes waar je water uit omhoog zag komen in het water.