Door de Hoge Atlas

15 november 2017 - Aït Ben Haddou, Marokko

De Tizi-n-Test pas (2092m) van Zuid naar Noord gereden.Een fantastische rit in semi-kolonne, op een inderdaad smalle weg. Maar heel goed te doen. De uitzichten, met de zon in de rug spectaculair. Met de telefoon is dat lastig vastleggen maar mijn autootje staat er bij anderen vele malen op! Halverwege de afdaling een afslag naar Tin Mal, religieus centrum voor Ibn Toumert, leider en grondlegger van de Almohaden dynastie. De moskee is in 1154 opgericht en mooi eenvoudig gerestaureerd. Ik moest denken aan de grote moskee van Cordoba...vlak voor Marrakesh bereiken we een fijne camping om een dag uit te rusten en grote schoonmaak te houden.

De Tizi-n-Tichka rijden we van Noord naar zuid. Ik ben als eerste op pad om een keer op tijd aan te komen bij de overnachtingsplek. De dagen zijn maar kort en ik heb graag nog even de tijd om buiten te kunnen zitten of wandelen. Helaas heb ik daarmee ook de grootste drukte op de pas waar aan de weg wordt gewerkt en van alle dagjes toeristen die met busjes de pas opgaan.Vijf uur later sta ik op de parkeerplaats Van de beroemdste Ksar van Marokko: Ait Ben Haddou. Hier zijn heel veel speelfilms opgenomen en de Kasba wordt hierdoor goed in stand gehouden. Het ligt er inderdaad erg fotogeniek bij met prachtige uitzichten over de droge rivierbedding, de leegte van de woestijn en de toppen van de Hoge Atlas.
Ook deze avond eet ik lekker in een restaurantje. De voorraad is handig als we weer ' in het niets' staan. De komende week hebben we zeker geen camping.

1. Anita:
    15 november 2017
    wat spannend weer zeg.. je leert zo wel goed rijden met je camper. Verheug mij al op je verhalen komende week als er geen camping is. groet en kus!
  2. Peter en Ria:
    15 november 2017
    Die pas rijden, met de zon aan de goede kant, fantastisch lijkt me dat. Heerlijk, een dagje afsluiten met betrekkelijke luxe, voordat je weer 'in het niets' komt te staan.
  3. Peter van Putten:
    15 november 2017
    Een mooi fotoalbum zo bij elkaar. Veel plezier nog !
    Groet, Els en Peter.
  4. Toos Verbogt:
    15 november 2017
    Wat een geweldige ervaringen weer. Blijf vooral genieten!
  5. Rolf van Putten:
    sahelzandhoen lief
    door de hoge atlas en
    de overnachtingsplek
  6. Monic van laar:
    15 november 2017
    Tja sta je een x vroeg op heb je file!! Hihi
    Zal spannend en een mooie rit zijn geweest! Heerlijk om even een klein beetje luxe te hebben voordat je weer back to basis gaat!
    Geniet maar lekker door!! X
  7. Lucie Brouwers:
    15 november 2017
    Op je foto's herken ik onze rit door de Atlas, 2 jaar geleden met Kitty en Trigé. We zijn echter niet zo ver geweest. Hoop dat je voldoende voorraad hebt voor enige dagen (is je watervoorraad voldoende?). Het ziet er weer indrukwekkend uit. Wat een ander leven zal dit zijn.
  8. Astrid:
    Prachtig land hè Fieke!
  9. Wilma Bergmans:
    15 november 2017
    Ben weer bijgelezen. Wat een mooie reis. Geniet ze Fieke!
  10. Jan:
    Prachtig weer.
  11. Ria Eising:
    16 november 2017
    In een woord: Schitterend!
  12. Rolf van Putten:
    16 november 2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    de tata stad en
    het bonte meneling daar en
    barbarijse valk

13. Marijke: